Jedna z hlavních věcí, kterou musíte řešit když si zakládáte vlastní firmu je její název, kterému by jste měli věnovat dostatek pozornosti. Název by měl být dobře zapamatovatelný, vyslovitelný a měl by se odlišit od konkurence. Pokud nechcete využít zkušených copywriterů či marketingové firmy, udělejte si pohodlí, sepisujte a škrtejte dokud nebudete s názvem spokojeni. Rádi vám s tím trochu pomůžeme.

Na webu najdete mnoho rad a generátorů slov, které vám můžou pomoci vymyslet název který bude fungovat. Je ideální, aby název firmy vystihoval své zaměření. Nevhodné jsou krkolomné dlouhé názvy, které nejdou skloňovat a mnohdy ani nevíme, jak je napsat. Vhodný název je jednoduchý a krátký, ale přesto originální, což je v současné době dost těžké. Ideální délka názvu by neměla přesáhnout dvě slova.

Dále je dobré zamyslet se, jaké bude pole působnosti firmy. Máte zahraniční ambice? Jestliže ano, přemýšlejte o mezinárodním názvu, ale musíte si dát pozor na vulgarismy. Krásným příkladem je Ikea, která nechává své názvy ve švédštině, a tak u nás můžeme koupit třeba koberec Hoven. Mnoho inspirace naleznete například na stránkách Interbrand, které ukazují nejvýznamnější značky světa. Pokud budete působit na českém trhu, je nejideálnější využít krásu českého jazyka.

Položte si ty nejpodstatnější otázky

Proč firma existuje, jaká je potřeba lidí?
Jaký problém, který lidé mají, firma řeší?
Jaký je váš produkt či služba, která problém řeší?
Jaké jsou výhody vaší služby či produktu?
Jaké asociace se mají lidem vybavit, když o vás budou přemýšlet?
Jak se jmenuje konkurence?

Dále pokračujte brainstormingem, všechny nápady zapisujte, a na konci hodnoťte. Pro tvoření názvů můžete využít několika pomůcek.

Akronymy – nehláskové zkratky několika počátečních písmen. Krásná ukázka je třeba Vodafone (voice + data + phone). V České republice třeba TONAK (továrna na klobouky).

Hra se slovy – vezmete několik slov, která souvisí s vaším oborem nebo vychází z žádoucích asociací, a začnete si s nimi hrát. Například Big Shock, Sportisimo, TV Nova, Fruitisimo, Slevomat.

Metafory – existující slovo, spojené se zaběhnutou asociací, Palladium (drahý kov), TV Nova (novinky).

Zkratky – většinou se hláskují a píší se všemi velkými písmeny, jako například IBM (International Business Machines), H&M (Hennes & Mauritz) nebo IKEA, která vznikla podle iniciál zakladatele Ingvara Kamprada, názvu farmy Elmtaryd, kde vyrůstal, a blízké vesnice Agunnaryd.

Zvučná jména – většinou se pojí se zakladately, Baťa, Škoda, Tiffany…

Překlad do cizího jazyka – hodně se využívá hebrejština a latina. Můžeme zmínit například Hamé, které ve staroirštině znamená domov.

 

Když už máte několik favoritů, je na čase si položit další otázky, které můžou pomoci s výběrem

Je název snadno snadno zapamatovatelný?

Odlišuje se od konkurence? Dokáží název lidé vyslovit? Musí být u nás dobře vyslovitelný a musí se přirozeně skloňovat. Pokud ano, tak podle jakého vzoru? A tedy jakého je rodu (mužský, ženský, střední)

Vztahuje se k danému segmentu a vyvolává chtěné asociace?

Nebude nás v budoucnu omezovat? Špatným příkladem je Student Agency. Název byl vhodný pro agenturu, zprostředkovávající studentům práci v zahraničí, jenže autobusy, vlaky už do toho bohužel nezapadají. V dnešní době se již využívá název Regio Jet.

Je volná doména? Opravdu důležitá věc. Jestliže si vás zákazníci zapamatují, budou vás i hledat. Byla by škoda, aby našli jinou stránku než tu vaší. Jestli je doména volná si můžete zkontrolovat na www.nic.cz.

Bude možné získat ochrannou známku? V neposlední řadě je potřeba myslet na ochranu a tedy registraci ochranné známky u Úřadu průmyslového vlastnictví.

No jak sami vidíte, není to žádná sranda, přejeme hodně kreativity s novým názvem.