Jak vám to na internetových stránkách žije?

Mají vaše firemní stránky nějaký nový obsah? Měly by, protože tím zdůrazníte vaši činnost nejen u zákazníka, ale také u vyhledávačů. A právě nový obsah zajišťují blogové sekce na internetových stránkách. Přípravě blogových či redakčních příspěvků se věnují jak e-shopy, tak i firemní stránky velkých společností.

Co je blog?

Není blog, jako blog. Hojně rozšířený význam se pojí s food bloggery či blogy o módě, kosmetice, podnikání nebo marketingu. Jde o webovou stránku zaměřenou na danou oblast, kam autor či kolektiv autorů přispívá články. Ty se řadí chronologicky za sebe od nejnovějšího a nezřídka jsou členěny do kategorií či rubrik. Google má blogy rád, a tak kdo se v nějakém příspěvku objeví, má lepší pravděpodobnost, že si ho vyhledávače všimnou. Někteří blogeři jsou už vnímáni jako novináři a čtenost a sdílení jejich příspěvků se rovná on-line médiím. S velkým blogovým boomem se význam od „nezávislých magazínů“ přenesl a začal se využívat i komerčně. A tak vznikl nový fenomén firemních blogů. Jde o sekci webu, kde zaměstnanci, ale i specializované agentury píší o životě ve firmě, novinkách v oboru, vysvětlují nejčastější problémy, odpovídají na dotazy… Podoba těchto blogů je rozmanitá, závisí na povaze byznysu firmy.

Jak blog na firemním webu či e-shopu označit?

Aktuality, novinky, magazín, poradna, blog.

8 důvodů, proč se firmy rozhodují pro blogovou sekci

  • Potřebují obsah pro vyhledávače, protože ty upřednostňují redakční a aktuální texty.
  • Udržují kontakt s klientem. Blog symbolizuje život ve firmě a zároveň buduje dobré jméno živé a zdravé firmy. Z blogového příspěvku, který čtete 5 minut, si k vám klient udělá bližší vztah, než z vteřiny na dálnici u billboardu, zároveň ho ale neobtěžuje jako leták ve schránce.
  • Shrnou nejčastější dotazy a problémy v oboru. V případě individuálních dotazů už nevypisují odpovědi stále znovu, ale posílají odkazy na již hotové články s danou problematikou.
  • Připraví si prostor pro informační servis zákazníkům (o akcích, novinkách, chystaných změnách, sortimentu apod.).
  • Jde o prestižní záležitost a důležitou součást komunikačního mixu. Naplní se tak myšlenka „jsme moderní firma, a tak využíváme všechny moderní nástroje komunikace, včetně blogu“.
  • Je to dobrý nástroj k PR, který může společnost 100% ovlivňovat a regulovat, ale také nabízet ke sdílení nebo prezentaci.
  • Vytváří prostor pro výměnu článků a reklamy, či zpětných odkazů, což je důležité z hlediska SEO.
  • Vytváří si zajímavý a nový obsah do newsletterů, případně pro sociální sítě a do svých dalších médií.

Jak psát firemní blog? Prozrazujeme 5 hlavních zásad:

Blog by měl být magazín (lifestylový, naučný, populárně naučný – podle oboru), tedy něčemu čtenáře přiučit a něčím ho zaujmout či zabavit. Blogová sekce by neměla být prvořadě reklamní a upozorňující pouze na produkty a služby. Měla by ale zákazníkovi pomoci vyřešit jeho problémy, poradit v tom, v čem tápe. Nechte nahlédnout pod pokličku, ale mějte soudnost. O rozbité žaluzie v kanceláři účetního nikdo nestojí. Informujte o novinkách a vašich záměrech, které jsou pro zákazníky užitečné. Vhodně linkujte na další části vašeho webu, případně na vaše další projekty a aktivity. Nevyhýbejte se ani výměně odkazů s obchodními partnery a dalšími subjekty. Vyvarujte se příspěvku na dvě věty, nebo naopak dlouhým sloupcům textu. Blogový příspěvek by měl mít ideálně 1800–2500 znaků. Číslo není striktní, pokud máte vhodný a užitečný obsah, pište i delší články, ale pamatujte na přínosnost a věcnost! Blog by měl mít pravidelnou publikaci, například 2 či 4 příspěvky do měsíce. Není nic horšího než dva roky stará „aktualita“.

Kterým společnostem může blog na webu spíše uškodit?

Pokud vedení firmy a kompetentní zaměstnanci nemají ze svého oboru či podnikání pocit, že je o čem psát, tak není dobré se nutit. Je třeba publikovat o oboru a byznysu, nikoli o drbech z kanceláře. Jestliže navíc nemáte chuť poskytovat agentuře informace, ani sebevětší copywriter vám o vaší firmě nebude psát přesvědčivě. Pokud vaše cílová skupina nečte, nebo se nepohybuje v on-linu, neztrácejte čas s vymýšlením zajímavého webového obsahu a oslovte je jinak. Pokud nemáte zaměstnance, kteří by psali texty na váš blog, zvažte, zda máte peníze na outsourcing této služby. Jestliže váš komunikační rozpočet nemá několik tisíc měsíčně na tvorbu obsahu, tak se do něj radši nepouštějte.