Jméno Peter Behrens je velice známé v oblasti grafického designu, protože v roce 1907 vytvořil úplně první grafický manuál. Ovšem nyní chceme poukázat na to, jak se s lehkostí pohyboval mezi jednotlivými obory, jako byla malba, grafika, návrhy nábytku, užitkových předmětů, písma a plakátů. O této jeho etapě se málokde dozvíte, proto vás s ní nyní rádi seznámíme.

Peter Behrens původně studovat malířství v Hamburku. Od roku 1890 pracoval jako malíř a typograf v Mnichově. Svůj volný čas trávil s umělci a bohémy, u kterých čerpal inspiraci a získával nové kontakty. V roce 1892 byl jedním ze zakládajících členů Mnichovské secese, což ovlivnilo i jeho tvorbu. Pod vlivem japonských dřevořezů ze sbírky Justa Brinkmanna tvořil své první barevné dřevořezy. U jeho dřevořezů bylo charakteristické jakési „orámování“, což můžeme vidět například na dřevořezu „Polibek“. Vlasy dívek jsou propojeny, stočeny a tvoří jakési orámování obrazu.

Polibek - dřevořez

Roku 1897 se rozhodl zaměřit na navrhování užitných předmětů pro uměleckořemeslné zpracování. Navrhoval nábytek, koberce, ubrusy, skleněné nádoby, porcelánový servis, příbory nebo tapety a látky. Jeho nové, moderní návrhy vzbudily zájem na uměleckých výstavách v Mnichově nebo Berlíně. Behrens v první řadě uznával užitnou funkci předmětu, teprve poté následovalo rozhodnutí o jeho estetickém ztvárnění. Svůj umělecký koncept jednoduchého funkčního tvaru předmětu s minimálním dekorem programově uplatňoval ve své tvorbě pro umělecká řemesla, která byla koncem 19. století zahlcena pseudohistorickými vzory, počínaje neogotikou přes neorenesanci, neobaroko až po opakující se řemeslné rokoko, to vše přezdobeno dekorem.

Svůj program jednoduchého tvarosloví představil již po roce 1899 v Darmstadtu, v návrzích uvolněného stylu rostlinné secese. Do umělecké kolonie v Darmstadtu byl pozván vévodou Ernstem Ludwigem Hassenským, kde byl v letech 1899 – 1903 členem. U příležitosti 1. výstavy této umělecké kolonie vybudoval svůj vlastní vzorový dům i s jeho zařízením včetně textilií a dekorací, které byly velice žádané.

užitné předměty

Peter Behrens dále převážně pracoval jako návrhář nábytku a užitkových předmětů. Vytvářel novou uměleckou tvář pro moderní životní styl. Jeho styl se měnil od původního používání rostlinného stylu až k přiklánění se k abstraktnímu liniovému dekoru. Jeho tehdejší návrhy vyráběli kvalitní umělečtí řemeslníci, a proto byly velmi drahé. Dovolit si je mohla pouze vyšší vrstva. Právě tento faktor byl impulsem k velmi důležitému rozhodnutí Petera Behrense, a to zaměřit svou tvorbu na průmyslově vyráběné zboží. Jeho cílem bylo navrhovat vysoce estetické, ale zároveň funkční a strojově vyráběné předměty, které budou dosažitelné pro každého zájemce. Jeho styl se ještě více vyhranil, a to na základní prvky a linie – kruh, trojúhelník a čtverec.

V roce 1907 byl Behrens najat generálním ředitelem společnosti AEG Emilem Rathaurem jako umělecký konzultant. Do doby, než přišel do AEG Peter Behrens, veškeré výrobky, elektrospotřebiče nebo světla, kopírovaly umělecké předměty nejen tvarem, ale i historizujícím dekorem a zdobením. To se podle Behrense neslučovalo s moderními technickými předměty a rozhodl se změnit celou tvář firmy.

Porovnání designu před a po příchodu Petera Behrense

Vytvořil nové logo, reklamní materiály, katalogy, dopisní papíry, podoby prodejen i dílen. Navrhnul budovu továrny, která se stala ikonou tehdejší architektury. Použil ve velké míře sklo a ocelové konstrukce spolu s betonem, čímž dosáhl jedinečného optického rozšíření prostoru a zároveň i příjemného prostředí pro pracující. Jeho stavby se vyznačují tendencí k funkcionalismu, ale nikdy neopouštějí dekor a organické pojetí. Rovněž navrhnul nové, moderní tvary elektrospotřebičů, které jsou jednoduché a funkční.

Logo AEG a budova AEG

Právě v tuto chvíli můžeme mluvit o zrodu prvního grafického manuálu jako takového. Součástí corporate designu, který Peter Behrens vytvořil, bylo také firemní písmo Behrens-Antiqua z roku 1908. Firma se díky tomuto firemnímu stylu stala nezaměnitelnou a dokázala ho velice dobře uplatnit. Peter Behrens vytvořil celkem čtyři loga pro AEG od roku 1907 konče rokem 1911. Nejefektivnějším bylo šestihranné ikonické logo z roku 1908. Geometrické tvary se v designech AEG používají do dneška jako symbol nadšení AEG pro inovaci.

Firemní písmo Behrens-Antiqua z roku 1908

Při další tvorbě v AEG si Peter Behrens stanovil důležitá pravidla: „Tvary elektrotechnických výrobků nesmí kopírovat nebo přejímat tvarosloví a styl uměleckořemeslných předmětů. Průmyslová výroba nesmí být ošklivá a nedbalá, ale naopak její výrobní metody musí být strojově přesné a provedení naprosto perfektní.“

Tyto požadavky začal nejprve uplatňovat na svých návrzích pro zcela nové obloukové lampy. Zjednodušil tvarosloví a zdokonalil tím jejich funkci jako světelného zdroje. Tak zvaná „Bahrens lampe“ se velmi úspěšně prodávala nejen pro její vyvážený a estetický styl, ale pro dokonalou funkci. Zkoumáním technického ústrojí dospěl k jednoduššímu otevírání krytu obloukovek. Takto poučený přístup k technickému předmětu byl pro Behrense rozhodující při navrhování nové estetiky velké úsporné obloukové lampy a při tvarování všech dalších modelů obloukovek.

Peter Behrens přemýšlel o podobě a funkci technických předmětů. Podařilo se mu vytvořit základní typologii přístrojů, které vyrábělo AEG. Jako příklad může posloužit elektrická konvice nebo stolní ventilátor z roku 1908. Konvice jsou hranatého tvaru, později oválného, s velkým držadlem opleteným lýkem, což je inspirace asijskou kulturou, která v té době začala ovlivňovat evropskou řemeslnou kulturu.

AEG

Peter Behrens po sobě zanechal mnohostranné inspirující dílo.

 

KRIMMEL, B., ULMER, R. Umělecká kolonie Darmstadt, 1899–1914: Národní galerie v Praze, Valdštejnská jízdárna 14. 2. – 9. 4. 1989
WINDSOR, A. Peter Behrens: architect and designer. ISBM. 0-85139-072-2.

http://designhistoryresearch.wordpress.com/category/peter-behrens/ vyhledáno 9. 7. 2014
http://www.designishistory.com/1850/peter-behrens/ vyhledáno 9. 7. 2014
http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id_document=37408 vyhledáno 9. 7. 2014
http://www.aeg.com/en/About-AEG/History/ vyhledáno 9. 7. 2014
http://www.behrens-peter.com/ vyhledáno 9. 7. 2014