Co jsou barevné profily?

Kdo má dnes něco společného s navrhováním, určitě už narazil na pojem správa barev. Pro mnohé komplikovaná záležitost, ve skutečnosti nepostradatelný pomocník.

Základní povědomí o barvách je velmi vhodné i pro zákazníky grafických studií a reklamních agentur nebo všechny ostatní, kteří nějak spolupracují s designéry, Dé Té Páky nebo fotografy. Správa barev bývá často podceňována a to je důvod, proč jsem se rozhodl napsat tento krátký úvod.

Proč potřebujeme správu barev?

Dalo by se říci, že každé zařízení zachází s barvami jinak. Často se problém projeví při tisku, když tiskárny používají různé barvy a tisknou na různé papíry. Určitě vás také zaskočí, když otevřete obrázek (třeba ve formátu jpg) z jednoho programu v jiném programu a barvy vypadají jinak. Typické jsou problémy s převodem obrázků z barevného režimu CMYK do režimu RGB a naopak.

ICC_logo
Logo ICC

Co to znamená ICC

ICC neboli International Color Consortium se stará o specifikaci a vývoj profilů ICC – souborů, které určují chování určitého zařízení. Správa barev – tak jak ji používáme my – spočívá v tom, že podle předpokládaného výstupu si v programu načteme konkrétní profil a ten umožní věrnější náhled barev při navrhování.

V praxi

Například: Vím, že budeme tisknout na novinový papír. Načtu v grafickém editoru profil a převedu do něj grafiku. Tím pádem ihned uvidím, jak se barvy zesvětlí (protože to je limit novinového papíru), a budu okamžitě vědět, že musím přidat kontrast u fotografií.

To je jen pro ilustraci, ve většině případů je správa barev daleko jednodušší. Profesionální software obsahuje různá přednastavení a vy se jen přepínáte mezi „tisk“, „web“, „převod do RGB“ apod. Dokonce bych doporučoval daná přednastavení ladit jenom tehdy, když pro to bude opravdu velmi dobrý důvod.

Nejdůležitější je uvědomit si, že úplné shody dosáhnout nelze. Na monitoru uvidíte vždy něco trochu jiného než na realizované tiskovině. Už jenom kvůli tomu, že tiskoviny si budou prohlížet lidé na různých místech a velký vliv na barvy má osvětlení. Vnímání barev je navíc subjektivní záležitost.

Správa barev - nastavení
Takto vypadá nastavení v programu, ve kterém pracuji nejčastěji.

Kalibrace

To stejné platí o monitorech. Každá obrazovka září jinak a lidé mají navíc různě nastavené hodnoty jasu, kontrastu a vyvážení barev. O správě barev se tedy můžeme bavit jedině tehdy, pracujeme-li na monitoru, který je zkalibrován. Ke kalibraci standardně potřebujeme kalibrační sondu a software, který je k ní obvykle dodávaný. Kalibrace monitoru je téma samo pro sebe, proto zdůrazním jen to hlavní: Dbejte na to, aby návrh, který posuzujete, vypadal co nejvíce jako jeho finální realizace. Myslím, že nejvíce vám pomůže pár následujících zásad.

Jste-li designér

  • Používejte při navrhování ICC profily.
  • Mějte zkalibrovaný monitor a myslete přitom na to, že barevnost ovlivňuje i osvětlení v místnosti.
  • Pečujte o zákazníka. Vysvětlete mu tuto problematiku a prezentujte návrhy i v tištěné podobě, za kterou si můžete stát.
  • Promluvte si se zákazníkem i o tom, kde se budou výstupy vyskytovat – kdo s nimi přijde do styku a kde to bude. Například bude to venku, nebo pod zářivkovým osvětlením?
  • Při důležitějších zakázkách si nechte tiskárnou vytvořit nátisk a konzultujte ho vždy se zákazníkem.
  • Tisknete-li na nějaké specifické médium, tiskárny mají často definované své ICC profily. Nebojte se je kontaktovat.

Jste-li zákazník

  • Dbejte na to, aby byla možnost si návrh prohlédnout na zařízení, které zobrazuje barvy co nejvěrněji.
  • Spolupracujete-li často s grafickým studiem či agenturou, zvažte koupi kalibrační sondy. Dají se sehnat i levnější modely, které nejsou primárně určené pro profesionální DTP, ale spíš právě pro zákazníky studií a agentur.
  • Investujete-li mnoho peněz do většího projektu, investujte i do nátisku.
  • S designéry a tiskaři konzultujte cokoli. Jsou tady od toho, aby problematice rozuměli a uměli s vámi vyřešit všechny případné problémy.

Doufám, že vám toto shrnutí pomůže zlepšit kvalitu vašich výstupů. Nebojte se nás kontaktovat s vašimi názory a zkušenostmi.