Logo. Velice důležité slovo nejenom v grafickém designu. Logo je základ firemní identity, pomáhá zákazníkovi identifikovat. Je mnoho článků na téma, jak udělat dobré logo, co by mělo dobré logo splňovat, ale málokde se vyjmenují chyby, kterým by se mělo předcházet. Tedy jaké by logo být nemělo. Ovšem na našem trhu se často s těmito chybami setkáváme.

Název – První krok při tvorbě loga je vymyslet dobrý název firmy či produktu. Název by se měl dobře promyslet. Měl by být výstižný, zapamatovatelný a rozhodně ne fádní. Jestliže už máte vymyšleno několik názvů, je vhodné se podívat, zdali máte například volnou doménu pro webové stránky. Dále jestli jste nepoužili podobné názvy nebo často užívaná spojení. Vymyslete kreativní název, ne takový, který zapadne mezi ostatní. Pro příklad si uvedeme slovo DESIGN. Reklamní agentury si toto slůvko dávají často do svého názvu, ale je to originální a potřebné? Agentura zaměřená na tvorbu webů má často v názvu slovo web. Ale věřte, že originální slovo bude lépe zapamatovatelné než tyto časté složeniny.

Nápad – Pokud je vymyšlený dobrý název, přichází na řadu samotný nápad. Často ovšem bývá prvoplánový a nedotáhnutý. Klasická ukázka je ve slově MOTO. Co každého hned napadne? Ano, udělat z óček kola od motorky. Otázka zní, chcete takový nápad, který bude na velké části „motolog”?

moto_nepovedenné

Barevnost – Barevnost je velice důležitá, jak jsme již psali v jednom předešlém článku. Je důležitá psychologie barev. Každá barva má svůj význam a vyvolává v lidech určité emoce. Například zelená, myslíte si, že se bude hodit pro řeznictví? A naopak červená pro bio potraviny? Nebude. Proto, i když máte svou oblíbenou barvu, která by se vám na vašem logu rozhodně líbila, prvně zapřemýšlejte a poraďte se s designérem, jestli bude budit ty správné emoce.

Pokud si necháte vytvořit logo, vždy si nechte definovat základní logomanuál. Zde by měla být definice barevnosti CMYK, RGB a PANTONE. Bohužel se často stává, že jsou v logách i barvy jako C – 58,11, M – 12,15, Y – 87, 32, K – 10. Barevnost by měla být vždy na celá čísla.

Typografie – Častý kámen úrazu. Mnohdy je dobrý nápad, dobré barvy, ale ve výsledku na nás vykoukne z loga Comic Sans, jsou špatné rozpaly nebo se tvoří slitky. Stejně jako s barvou je vhodné promyslet, jak má písmo působit. Patkové, bezpatkové, tenké, tlusté…

Kompozice – U kombinované značky, která se skládá ze symbolu a názvu, je důležitá kompozice. Logo nesmí být nevyvážené, padat na jednu ze stran a symbol s typografií být příliš vzdálené od sebe.

Přemýšlela jsem nad příkladem špatného loga, které by prezentovalo větší firmu a neslo by hodně těchto bodů. Zmínila bych logo CITY PARKU v Jihlavě, který nyní přechází na nové logo. Staré logo používá příliš mnoho barev, klasické stopy štětce v Illustratoru, špatná typografie i kompozice.

ctp jihlava

Jedna z velkých chyb grafických designérů a agentur je dát zákazníkovi příliš mnoho návrhů. Vždy by se měly prezentovat maximálně 3-4 návrhy loga. Dávat mnoho variant na výběr není dobrý krok, spíše naopak, je to varovný signál, že něco není tak, jak má být. Necháváte si zpracovat značku od odborníků, proto by vám měli prezentovat výběr, za kterým si stojí, obvykle i s jedním „favoritem“.