Myslete na to, jak lidem pomáháte, jaký problém řešíte a jaký pocit vyvoláváte. Každá vámi vytvořená stránka by měla mít své klíčové slovo, nebo spojení slov, které se v textu několikrát objeví. Neznamená to ale, že je musíte používat všude a za každou cenu. Hlavně pište pro čtenáře čtivě. Vyhledávače jako Google mají chytré vyhledávací algoritmy, které umí rozpoznat kvalitu textu, nejen počet použitých klíčových slov.

Na co byste se měli při psaní textů na web hlavně zaměřit?

Uživatel na webu hledá informace, řeší problém, zajímá ho, jak problém vyřešit, jak ho řeší jiní. Pomozte mu!

klíčová slova_blog

Představte si, že:

Pomáháte lidem v …
Řešíte problém …
Díky mně …
Učím ostatní, jak …
Bez tohoto produktu by to všechno bylo v  …

Podřiďte se čtenářům a médiu. Člověk na webu řeší problém a podle toho se chová – vyhledává. Hledá odpověď a chce ji hned! Pište tak, aby ji co nejrychleji a nejsnáze našel, neschovávejte si hlavní pointu, nečekejte, nechte čtenáře najít TO, co chce. Soustřeďte se na „VY“ ne „MY či JÁ“. Stejně tak je dobré zaměřit se již od začátku na čtenáře. Používejte slova jako získáte, dokážete, dostanete, naučíte se, zjistíte, objevíte, ušetříte, budete, vyhnete se, najdete.
Využívejte argumenty: … protože, díky, pomocí…

Pro koho obsah webových stránek tvoříte, kdo je vaše cílová skupina?
Popište si svého zákazníka)

  • Jaký řeší problém?
  • Jaké argumenty jsou pro něj důležité?
  • Jaké má obavy, co ho odrazuje od nákupu?
  • Co lidé hledají přes vyhledávače?
  • Jaké vyznává hodnoty?

Slova vyjadřující jeho postoje, životní styl a kulturu, kterou vyznává, nebo by chtěl vyznávat.

NADPIS je silným nástrojem textů na webu

Poutavé nadpisy určitě znáte z novin, časopisů, newsletterů. Úplně stejně důležité jsou i na webových stránkách. Jen je k nim třeba přistupovat trochu jinak. Je dobré, když v nadpisu použijete klíčové slovo určené pro danou stránku, rovnou upozorníte na unikátní vlastnost, je výstižný, zákazníka vybídne ke čtení celé webové stránky.

Co by měly nadpisy splňovat

  • Obsahuje klíčová slova?
  • Vybízí ke čtení? Navazuje tematicky?
  • Upozorňuje na unikátní vlastnost?
  • Je srozumitelný?
  • Oslovuje zákazníka?
  • Je výstižný? Není zbytečně krátký/dlouhý?
  • Je pravdivý?

Vždy je dobré položit si tyto základní otázky, ovšem máme pro vás i další tipy pro nadpisy. Je dobré pokládat otázky, používat slovesa, emoce, dostat do nadpisu dynamiku. Velice dobře fungují i nedokončené věty, které si chce čtenář samozřejmě dočíst. Výzvy typu vyhrajte, naučte se, získejte, jsou také zaručeným lákadlem.

wordpress_nadpisyUkázka z WordPressu – nadpisy.

Text

Odstavce – tvořte odstavce, ale spíše kratší než dlouhé.
Písmo – používejte dostatečně velká, dobře čtivá písma.
Podnadpisy – používejte podnadpisy, zvýrazněte je tučně, barevně.
Odrážky – pro výčet používejte odrážky.
Slova – důležitá slova zvýrazněte.
Linky – tvořte zpětné odkazy, určitá slova, spojení prolinkujte na jinou stránku webu, která s textem souvisí.
Obrázky – prokládejte dlouhý text obrázky, obrázky popisujte.
Tabulky – pro číselné hodnoty tvořte přehledné tabulky.
Typografie – dodržujte typografická pravidla – mezery, interpunkční znaménka, pomlčky, čísla, zkratky atd.

Víte, že popisek pod obrázkem je hned po nadpisu druhým nejčtenějším textem?

Klíčová slova

Klíčová slova jsou slova a fráze, které jsou relevantní z pohledu optimalizace pro internetové vyhledávače. Analýza klíčových slov vám zvýší prodej zboží či služeb. Jsou to právě klíčová slova, která ve výsledcích vyhledávání přivedou uživatele internetu na vaše stránky namísto stránek konkurence.

  • Vlastní odhad a průzkum
  • „Našeptávač“, „Statistiky dotazu“ (Seznam.cz)
  • Nástroje pro návrh KW v reklamních systémech Sklik.cz a AdWords
  • Nástroj Collabim.cz
  • Google Trends
  • Měřidlo návštěvnosti (např. Google Analytics)

Jak vlastně tato klíčová slova použít? Jedna stránka = jedno téma, tedy jedno a více klíčových slov. Klíčová slova používejte v článku, je dobré klíčová slova několikrát zopakovat, ovšem ne na úkor srozumitelnosti a přirozenosti textu. Nakonec by článek totiž nemusel nikdo dočíst a přece jenom ho tvoříte hlavně za cílem přečtení.

Je také velice důležité dostat do textů EMOCE! Upoutejte pozornost, vzbuďte zájem o informace a produkt! Musíte vytvořit touhu či přání a tím doženete zákazníka k akci, kterou chcete, ať je to například kontakt, či objednávka.

wordpressUkázka z WordPressu – klíčová slova

Online pomůcky

www.ujc.cas.cz – poradna Ústavu pro jazyk český

prirucka.ujc.cas.cz
www.korpus.cz/syd – průzkum variant
cja.ujc.cas.cz/cja.html – český jazykový atlas
bara.ujc.cas.cz/psjc – slovník jazyka českého
slovnik-cizich-slov.abz.cz
www.synonyma-online.cz
www.rymy.cz – hledání rýmů
nlp.fi.muni.cz/cz_accent – doplnění diakritiky

Jak na copywriting produktů

Cíle produktového popisku

Zaujmout a prodat.
Informovat, zda je produkt ten pravý.
Ukázat výhody.
Představit funkce a parametry.
Poukázat na možné využití.
Zvýšit návštěvnost (viditelnost v Googlu…).
Přimět k interakci (diskuse, like na FB…).

copywriting sapeli_banner

Poznejte svůj produkt/službu

  • Pro koho a jaké situace je vhodný?
  • Jaké má přednosti?
  • Jaké benefity plynou z jeho užívání?
  • Klíčové vlastnosti, méně důležité parametry?
  • Odlišuje se něčím od ostatních produktů?
  • Pojí se s ním emoce, příběh?
  • Máte s ním osobní (firemní) zkušenost?
  • Kdo za ním stojí?
  • Jak ho zákazník může získat?
  • Jaké vyznává hodnoty?

Slova vyjadřující postoje, životní styl a kulturu produktu, výrobce.

Co od popisku očekává zákazník

  • Tvrdá data – vlastnosti, funkce, cena, dostupnost, dodání
  • Měkké informace – pomoc, radu, doporučení, ujištění, příklad, emoci

Zodpovězte otázky zákazníků

  • Proč bych si měl produkt pořídit?
  • Jak mi produkt pomůže?
  • Hodí se produkt pro moji situaci?
  • V čem je tento produkt lepší než alternativy?
  • Zvládnu ovládání/instalaci?
  • Jak dlouho mi vydrží?
  • Můžete mi ho doporučit?
  • Jaký servis nabízíte?
  • Jak se budu cítit?

Shrnutí, zapamatujte si alespoň toto:

  • Prodávejte skrze zájmy uživatelů
  • Snažte se, aby byl váš text hodnotný
  • Unikátní, zajímavý, řešil problém, odpovídal na otázky
  • Pište „skenovatelné“ texty – dobře naformátované
  • Buďte maximálně relevantní, struční, výstižní, úplní
  • Pište také pro lidi, kteří používají vyhledávače