MÉNĚ JE VÍCE! Takto by mohlo znít motto již proběhlého workshopu Packaging Show ‘14, který se konal v pražském hotelu Diplomat. Náš tým samozřejmě na této skvělé události nechyběl a v následujících řádcích se dozvíte, co škodí obalovému designu nebo jaké jsou letos trendy.

Téma workshopu znělo Lesk a bída obalového designu. Úvodního slova se ujali zástupci firmy Model, kteří společně s časopisem Font zaštiťovali tuto akci. V průběhu dne vystoupila celá řada designérů a agentur. Hlavně bychom rádi zmínili pana Jana Činčeru, jednoho z nejlepších obalových designérů, a pana Larse Wallentina, který byl 40 let šéfdesignérem obalů společnosti Nestlé. Bylo radost se na jejich prezentace dívat! Snad všichni vystupující se shodli na jedné větě, méně je více. Dále nastínili několik bodů, které škodí obalovému designu.

Tvarová unifikace – všechny obaly jsou si podobné, neidentifikují značku a postrádají jednoduchost.
Ekonomická podřízenost – transport, skladování, cena obalu. V případě, že se udělá skvělý obal, ale místo 20 výrobků se do krabice naskládá pouze 18 kusů, začíná to být z hlediska klienta problém.
Legislativní požadavky – informace, které musí být na obalu, jsou z poloviny zdaleka nepotřebné. Jak pan Činčera s nadsázkou řekl: Proč psát, jaká včelka kde co opylovala?
Neochota riskovat – když obal pořád prodává, často si klienti říkají, proč ho měnit, proč riskovat? Ovšem tento risk se jim často vyplatí, obaly potřebují pořád zdokonalovat.

Víte, že pro kartonové obaly dnes existuje až 5 000 piktogramů?

Hodně designérů zmiňovalo jeden nový design. Je to láhev pro Absolut vodku. Nová edice, která obsahuje 4 miliony láhví, je prostě originální. Přesněji, každý obal je originální! Na každou láhev se v tiskovém stroji vytvořil vlastní nástřik, který při koupi láhve můžete mít jenom VY!

Vodka

Limitovaná edice Absolut vodky byla hvězdou.

Studio Kantors Creative Club nastínilo častou potřebu redesignu obalů, hlavně u dětských produktů, které se pro děti stanou okoukanými a začnou je nudit. Ovšem polemizovali právě mezi revolucí a evolucí. Dobrý byl příklad džusů Tropicana. Na redesign se upozorňovalo, ale nikdo nové džusy neviděl, zákazníci si na ně nemohli zvyknout. Nový design byl výborný, ale přesto šel prodej rapidně dolů. Tropicana se během chvilky vrátila ke starému designu! Ale proč? Zákazníci svůj džus prostě neidentifikovali, byla to rychlá změna. Revoluce, kterou prodělaly džusy Tropicana, je dobrá například u výrobků pro děti, dospívající či „zapomenuté značky“. Zatímco evoluce je dobrá pro starší cílovou skupinu a již zaběhlé značky.

Další bod, který nás zaujal, bylo jednání se zákazníkem. Zjistili jsme, že všichni opravdu řešíme stejný problém. Zákazník neurčí cílovou skupinu, nebo napíše
od 3 do 90 let. Neujasní si důležité informace, které potřebuje zmínit, nebo nakonec chce vyjmenovat na obale všechny jeho klady. Co se týče dalšího kroku, prezentování návrhů klientovi, doporučované jsou tři návrhy. Respektive dva a jedna alternativa. Z tohoto máme opravdu radost, protože zastáváme stejný názor.

tropicana - starý a nový design

Na levé straně starý design, na pravé nový redesign.

Zmíněn byl i layout na obalech. Viděli jsme příklady, kdy se design mění, ale přitom je stejný. Zůstává tvar, rozmístění… Je zajímavé, do jakých fází je design pořád rozeznatelný. Krásná ukázka je na kečupech Heinz.

illustration_1948

Nezaměnitelný, ale stále se měnící design kečupů Heinz.

Packshot nám ukázal aktuální trendy ve světovém packaging designu a bylo se opravdu na co dívat, podívejte se sami.

  • Zjednodušování – všechny světové značky zjednodušují, Starbugs, Apple, Gap. Celkově je dobré využívat symboly a odstraňovat písmena, Pepsi využívá hlavně svého kolečka, Twitter ptáčka atd.
  • Začínají se používat FREE HAND FONTY, písmena, která jsou ručně kreslená, kombinovaná se symboly, ovšem pozor, free hand fonty nejsou jednoduchou záležitostí
  • Recyklované papíry
  • Tisk jednou barvou
  • Čistá bílá fotografie na transparentním obale
  • Výtvarná geometrie
  • Bílá je bílá – využívání čistého bílého podkladu – aneb naše oblíbená věta MÉNĚ JE VÍCE
  • Vysoký kontrast – nejlépe černobílý

pizza qizini

Luxusní pizza Qizini, všimněte si řešení umístění povinných informací.

The four fat ladies

The Four Fat Ladies aneb dámy, které nejenže výborně pečou, ale mají smysl pro humor.

06_11_2013_festinawatches_1

Festina, už věříte, že jsou vodotěsné?

vilpuri

Hladová rybka Vilpuri.

kelímek coca cola

Pijete z kelímku, nebo z láhve?

banana juice

Banánový džus.

blood

Jdete na maškarní za upíra? Pití přesně pro vás…

No a nakonec to nejlepší, Lars Wallentin. Jeho prezentace, výklad, gesta! Během přestávky nám na židlích přistálo několik papírů s obrázky produktů a otázky, které je dobré si položit. Pan Wallentin nechal „publikem“ vybrat tři nejhezčí obaly, ovšem dobře položenou otázkou vlastně ukázal, že ten, který byl vybrán jako komerčně nejlepší, by neuspěl. Bylo velice poučné projít si těmito kroky. Dále poukázal na to, jak je důležité ukázat na obalu jeho obsah, dobrá postprodukce nám z jídla udělá to nejlepší lákadlo, probudí v nás chuť. Ovšem jen na fotografii nezáleží, záleží na umístění produktu. Skoro na všech obalech je logo, ale proč? Zákazník chce vidět produkt, ten bude jíst či pít. Proto je dobré produkt umístit do vrchní části. Wallentin rozdal mnoho dalších dobrých rad a už se těšíme, že je využijeme právě na vašich obalech!

Co říct na závěr? Těšíme se na další Packaging Show!