Už se vám to také stalo?

Jestliže pracujete jako designér nebo máte jiné povolání, kde je kladen velký důraz na kreativitu, určitě jste se potkali s něčím podobným – dostali jste se na mrtvý bod, ze kterého se při navrhování nemůžete odrazit a pokračovat plynule v práci. Většinou to nefunguje tak hladce, jak to občas vyplývá z obecného mínění. Grafický designér většinou nežije bohémský život. Nemůže se půl dne toulat po kavárnách, popíjet a čekat, až ho navštíví múzy. Práce v agenturách a studiích zkrátka musí šlapat. Termíny jsou krátké, požadavky a očekávání vysoké. Tato zadrhnutí mohou vést ke stresu, vyčerpání a ztrátě elánu. Ten je ale pro naši profesi stěžejní.
Jak si tedy v takové situaci poradit a překročit onen „mrtvý bod“? Plynule pokračovat v práci? Zkusím dát v dnešním příspěvku dohromady moje zkušenosti v pár bodech.

Nechybí vám něco?

Empatie je klíčovou vlastností designéra. Umět se dokonale vcítit do potřeb zákazníka je klíč k návrhu, který uspokojí jeho potřeby. K dosažení takového stavu je nutné si rozumět.

Jako jednu z nejčastějších chyb u kreativní práce vnímám nepochopení mezi zadavatelem a designérem. Rychlá doba, rychlá řešení. Důraz na rychlost nutí odfláknout zadání. Ujistěte se, že máte všechny podklady a informace, které potřebujete. Třeba vám pro odražení z místa chybí jen jediná informace, na kterou se stačí jednoduše zeptat.

Podrobněji se vztahu zákazníků a agentur věnuje tento pěkný příspěvek od Zdenky.

Vystupte z krabice

Jestliže chcete vyřešit problém (a design je o řešení problémů), musíte znát jeho podstatu. Jakmile stojíte v krabici a do té zatéká, máte v podstatě dvě možnosti: chodit od rohu k rohu a zalepovat děravá místa, anebo prostě vylézt ven z krabice a podívat se, proč do ní teče.

Designéři často myslí příliš sami na sebe. Místo toho, aby analyzovali situaci, kterou je nutné vyřešit, pouští se po hlavě do něčeho o čem nic neví. Opravdu, už jsem se s tím setkal. Tento bod se trochu týká empatie. Jde o vcítění se do situace a pochopení kontextu, ve kterém váš návrh bude fungovat.

Jednou jsme například navrhovali obalový design pro určitý produkt a vzhledem k jeho povaze to nebyl lehký úkol. Po chvíli tápání jsme sedli do auta a jeli se podívat do prodejen, kde se produkt vyskytuje. Zjistili jsme hned několik sice banálních, ale pro vytvoření kvalitního designu naprosto zásadních věcí, o které jsme se mohli při navrhování opřít.

Nebojte se zpochybnit zadání

Nepřijde vám divné, že se snažíte neustále křečovitě držet zadání a děláte všechno pro to, aby byl klient spokojený? I přes tuto snahu se vám nedaří dosáhnout uspokojivých výsledků? Proč by nemohlo být špatně samotné zadání?

Jako designér si můžete do určité míry zvolit svoji pozici. Chcete jen zametat cestičku, nebo zákazníkovi vysvětlit, kudy by měly konkrétní kroky směřovat? Existuje hned několik důvodů, proč byste to měli udělat a proč by vás měl zákazník respektovat.

Stejně tak, jak je zákazník odborníkem na jeho obor, vy jste odborníkem v navrhování. Když vidíte, že vám dává někdo podklady, které jsou pro plakát naprosto nevhodné, a přesto chce vytvořit plakát, ozvěte se! Když je menu na webu příliš dlouhé a zákazník si myslí, že je k tomu důvod, nebojte se ho přesto zpochybnit dobrými argumenty.

Reklamní agentury navíc často disponují bohatými zkušenostmi a průzkumy trhu, které zákazník nemá k dispozici. Další důvod, proč se nebát předkládat řešení, která budou fungovat, místo těch, která se zkrátka jen musí splnit.

Když nemůžete kreslit, pište

Zabřednutí do efektů a piplání se s formálními drobnostmi často může vytvořit blok, přes který se zpětně lze jen těžko překlenout. Často se přistihnu, jak se snažím o dokonalé zarovnávání a perfektní detaily ve snaze dosáhnout efektního výsledku, ale často v tom utopím to hlavní – obsah. A protože zastávám názor, že nemá cenu příliš mluvit, když nemáte ve skutečnosti co říct, je v takovém případě nejlepší se vrátit znovu na začátek.

Zkuste se rovnou vykašlat i na kreslení. Pracujte čistě s myšlenkami. Pozorně si čtěte zadání, ptejte se znova a znova. Vytvářejte si rešerše a dívejte se na stejnou věc z mnoha úhlů pohledu. Ideálním pomocníkem můžou být například myšlenkové mapy. Jednoduché diagramy, které vám pomáhají rychle si zapisovat a třídit různé souvislosti.

ATLANTIC - myšlenková mapa

 

Příklad myšlenkové mapy, kterou jsem vytvářel při práci na našem triku.

Už na tom někdo jednou pracoval

Na jednu stranu je každé zadání specifické a zasluhuje si osobní přístup. Ale navrhování jako takové se řídí podobnými principy a pravidly. U některých zakázek, zvláště tam, kde není tolik prostoru pro kreativitu či osobitost, si stačí uvědomit zásadní věc. Někteří zákazníci už vložili opravdu velké finanční i jiné prostředky do toho, aby přišli s inovativními a funkčními řešeními.

Rozhodně tady nechci vyzývat k plagiátorství – to bychom si špatně rozuměli. Jde o učení a využívání osvědčených postupů. Použijte standardizovaná řešení jako motor pro vaše kreativní nápady.

Učte se od dalších profesionálů. Inspirovat se můžete leckde. Víc o tom píši v příspěvku o designérovi na internetu.

Uvědomte si, proč to všechno děláte

Nakonec jen malé varování. Jedna z nejhorších věcí je, když v zájmu rychlého dosažení cíle začnete potlačovat kvalitu a další hodnoty důležité pro vaši práci a degradovat tak vaši značku. To vám přinese v delším časovém horizontu velké ztráty.

V takovém okamžiku je důležité si uvědomit, proč jste vlastně designér a co obecně zákazníkům nabízíte.

Jaké jsou hlavní devízy vašeho studia nebo agentury? Je to zjednodušení? Je to kultivace? Je to kreativní a neokoukaná myšlenka? Jestliže pracujete v týmu, máte ohromnou výhodu. Když někdo začne mít pocit, že se zakázka ubírá nesprávným směrem, je na čase si v klidu sednout a o všem si bez stresu a zbytečného hrocení promluvit.