10 základních pravidel tvorby tiskovin

NEJZÁKLADNĚJŠÍ PRAVIDLA A NEJČASTĚJŠÍ CHYBY TVORBY FIREMNÍCH A REKLAMNÍCH TISKOVIN

Čitelnost: Přehledná struktura a texty, více se tomuto budeme věnovat později.
Kreativita: Nápad, jak zajímavě odprezentovat produkty. Způsob, jak pojmout fotografie či ilustrace, jaké použít materiály, technologie… jednoduše řečeno, JAK upoutat.
Upoutat můžou prvky, jako jsou odtrhávající části publikace, schované informace, skládačka, vtipná příloha, anebo třeba i lákavá soutěž. Na jakou cílovou skupinu se soustředíme z hlediska obsahu? Toto je důležité si uvědomit ještě před samotnou tvorbou katalogu, protože podle této informace se tvoří nejen vzhled, ale i obsah publikace. Existuje mnoho způsobů dělení, pro někoho možná i lepších, ovšem nyní vám představíme dělení podle nás:

BTC – Sem patří například katalogy, ze kterých si vybírá již uživatel prezentovaných věcí. Jsou to publikace na ložní prádlo, nerezové hrnce nebo módní katalogy. Je zde kladen větší důraz na image a přehlednost informací.
BTB – Sem patří katalogy, které jsou určeny pro další firmy. Jsou to většinou různé součástky aj. Jako příklad odběratele můžeme uvést firmu Ronat. V katologu jsou hezky a přehledně vyskládané produkty i s nákresy.
Něco mezi tím. Zde můžeme uvést firmu Sapeli či CK ráj. V katalogu najdeme image fotky, specifikaci produktů i nákresy. V těchto případech vznikají nepřehledné publikace. Řešení je rozdělit jeden katalog na dva. Image a technický, nebo si zajistit v jedné publikaci dostatek místa.
Obecně platí, že když někdo na publikaci šetří, moc neušetří. Neprofesionální katalog odradí některé zákazníky a snižuje tím především důvěryhodnost.

Texty

Text o velikosti 8 bodů je pro standardní texty tak akorát, 10 bodů je již zbytečně moc. Dobré čitelnosti a vzdušnosti napomáhá i řádkový proklad, který je pro katalog velmi důležitý.
Texty sázíme čitelným písmem k tomu určeným, jako je třeba Myriad pro nebo Frutiger. Vyhýbáme se systémovým fontům, které jsou často používané, a tím pádem již okoukané.
Na slogany, nadpisy a citace používáme nadpisová písma (v našem případě Nexa, Canaro, Riona), volíme pro ně jiné barvy, uzavíráme je do různých prvků atd.

Obecně: vzdušnost a prostor = kvalita, luxus, design.

100% černé písmo vypadá většinou neohrabaně a hrubě. Snažíme se ho trochu odlehčit tím, že zvolíme například 90 % černé barvy.
Barvy na pozadí všeobecně ubírají čitelnosti. Světlé barvy jako takové na velkých plochách působí tupě a rozbředle. Využíváme spíš menších, zato sytě barevných prvků v barvě CI, které svým rozmístěním vytvářejí rytmus a napětí. Upoutávají, jsou hravé.
Fotky na pozadí zhoršují čitelnost. Umisťujeme buď pěkné fotografie, nebo čitelný text. Fotografie a text dobře fungují vedle sebe, ne na sobě, pokud to ovšem není záměr grafika. Jak už bylo zmíněno v úvodu, pravidla jsou od toho, aby se porušovala, musí je ovšem porušovat grafik, který ví, z jakého důvodu to dělá a v jaké míře si to může dovolit!
Texty jsou sázené ve stupních šedi (pouze v % černé). Výjimku tvoří nadpisy či různá zvýraznění, pro které můžeme zvolit jinou barvu. Pokud chceme barevné texty ve větším rozsahu, volíme nejlépe přímou barvu. Díky přímé barvě se vyhneme špatnému soutisku, prodlužování doby schnutí a popřípadě slepování. Jakmile jsou texty složené CMYKem, způsobují především neostrost a špatnou čitelnost.

Typografie, layout

Formát volíme dle počtu informací na stránce.
Je důležité zachovat správnou hierarchii informací a dosáhnout tím celkové přehlednosti.
Jednotlivé prvky na stránce neplavou, využíváme zarovnání.
Dodržujeme dostatečné zarovnání od kraje, vypadá to lépe a přehledně.
S tím souvisí i častá chyba, kdy obsah padá do vazby.
Používáme vhodné piktogramy a prvky pro usnadnění přehlednosti. Jsou to prvky jako třeba linky, aby publikace byla poutavá. Zároveň dbáme na to, abychom stránky nezahlcovali a udržovali je čitelné.

Struktura publikace

Je vhodné, aby kapitoly a důležitější části začínaly nejlépe na pravé stránce katalogu.
Bílé stránky s textem a menšími fotografiemi střídají sytá barevná pozadí s výkřiky nebo fotografie přes celé stránky. Vytváříme rytmus, upoutáváme.
Když nám zůstanou volné stránky, ale potřebné pro vazbu, vytvoříme na konci katalogu třeba listy na poznámky.
Prázdné stránky ovšem nejsou chyba, v určitých publikacích a na určitých místech můžou vypadat luxusně, jako třeba v knihách.

Tabulky

Tlusté ohraničení ze všech stran ubírá vzdušnosti a čitelnosti, stejně tak jako nedostatečné mezery brání přehlednosti.
Oddělit řádky se snažíme decentněji, třeba střídáním barevného pozadí řádků tabulky.

Záhlaví a zápatí

Obsahuje například paginaci, logo nebo název katalogu.
Neobsahuje opakující se slogan, maskota a jiné zbytečné věci.
Netluče se s informacemi a ostatními prvky na stránce. Je tak trochu poslední v hierarchii informací na stránce.
Záhlaví a zápatí je dobré umisťovat na místo, kde se očekává.
Dá se použít i menší písmo než 8 bodů.

Image fotografie

Celý design katalogu je tak kvalitní, jak je kvalitní jeho obsah. To se na fotografiích hodně promítne. Jednoduché katalogy založené na image fotografiích nepotřebují mnoho dalších efektů. Když jsou kvalitní fotografie, je z poloviny vyhráno.
I fotografie potřebují často nápad, něco osobnějšího. Zvažujeme používání fotek z fotobanky a snažíme se vytvářet působivé scény, na kterých spolupracujeme s dobrým fotografem.
V image publikacích musí mít fotky prostor. Někde můžou být ovšem jen úvodem do kapitol.
Důležitá je i dobrá postprodukce, která může z fotek ještě hodně vytáhnout – smazání chyb, výměna oblohy, vintage vzhled, posun barev a další efekty pro zvýšení atraktivnosti, atmosféry, emocí.

Produktové fotografie

Ani tady nepodceňujeme postprodukci. Snažíme se korigovat barvy (věrnost produktů) a kontrast. Někdy se stává, že fotografie v ofsetovém tisku vyblednou.
S tím souvisí i kvalitní nasvícení produktu či scény.
Fotografie musí být vždy v dostatečné kvalitě, rozostření vypadá špatně a snižuje důvěryhodnost.
Kreativní zachycení produktů, jako jsou dveře v opravdových interiérech, zahradní nábytek, který se může prezentovat na nekonečném trávníku atd.
Mnohdy je třeba upravit deformaci objektivem.
Fotografie by neměly plout vzduchem, většinou to očím vadí. Můžeme použít stín, který oříznutou fotku připevní ke stránce, či jiné pomocné prvky.

Produktové ilustrace a nákresy

U ilustrací je pro nás velmi důležitý jednotný styl, který ladí se zbytkem publikace.
Dodržujeme měřítko – stejný tah pera u technických ilustrací, velikosti textů atd., díky tomu působí vše kompaktně.

IMAGE Ilustrace

Je to pro nás podobné jako s image fotografiemi. Dbáme hlavně na výběr dobrého ilustrátora, protože rozpoznat kvalitní ilustrace bývá pro laiky někdy složité.
Hodně záleží na CI a ostatních věcech, ilustrace by měly ladit se zbytkem tiskoviny.

Obálka publikace

Souvisí s obsahem.
Nejvíce využívá povinné prvky CI.
Uvádíme pouze základní informace, nezahlcujeme obálku textem.

Hřbet

Všude, kde je hřbet, dáváme titulek. Počítáme totiž se zařazením do knihovny.

Nastavení cookies
Informace o cookies
Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom vám poskytli skvělý zážitek z webu. Používáním tohoto webu s tímto používáním souhlasíte.
Technické cookies
vždy zapnuto
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících. Tyto cookies můžete vypnout změnou nastavení svého prohlížeče, toto ovšem může mít vliv na fungování stránek.
Výkonnostní cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah a reklamy na základě vašich zájmů na stránce www.atlantic.cz, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích.
Analytická cookies
Nástroje třetích stran, například Google Analytics, nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jak stránky užíváte. Cookies shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje.
Souhlasím se vším
Uložit nastavení